Ayam Organik

Jakmas Car Rental
Ayam organik yang diternak sendiri oleh HPA ini dijamin bebas daripada vaksin kerana menggunakan herba sebagai makanannya seperti daun mambu, kunyit dan Tongkat Ali. Tanpa enzim tumbesaran, tanpa vaksin dan di sembelih mengikut tatacara syariah.

Umat islam di negara ini tidak lagi perlu berasa was-was apabila menjamu ayam. Tiada lagi ayam cucuk , ayam disuntik dengan vaksin babi atau ayam dicampur dengan daging babi sebelum diedarkan. Ini kerana  HPA Industries Sdn Bhd (HPA) kini melangkah setapak lagi dalam usaha menyediakan produk halal dan suci kepada ummah dengan mengembangkan sayap perniagaan kepada industri penternakan ternakan ayam organik di Kok Klang, Perlis.

Lebih menarik ialah reban ternakan menggunakan teknologi moden dengan dilengkapi sistem pemakanan dan penyejukan yang terkawal secara automatik sepenuhnya. Tujuan dilaksanakan projek ini ialah untuk memenuhi tuntutan Fardhu Kifayah bagi menyediakan makanan dan pasaran yang halal lagi suci untuk umat islam, terutama dengan laporan ‘tidak enak’ mengenai ayam di pasaran sekarang. Ayam organik atau dipanggil ayam sihat kerana pemakanannya datang dari sumber yang bersih seperti temukut, jagung, serbuk ikan dan sebagainya. Ia benar-benar bebas daripada sebarang makanan yang bercampur dengan bahan kimia. Ayam organik HPA turut diberi makan daun mambu yang cukup baik untuk kesihatan.

TEMPAH SEKARANG

Harga Pengguna
Semenanjung Malaysia : RM 20.00
Sabah & Sarawak:


Harga Pengedar
Semenanjung Malaysia : RM 16.50
Sabah & Sarawak:


Nilai Mata: 2


Apa Maksud Organik.


Terdapat beberapa garis panduan yang agak ketat bahawa petani perlu menggunakan boleh menggunakan istilah organik .
  1. Petani organik, agar produk boleh dilabel organik, tidak dibenarkan untuk menggunakan racun perosak sintetik. Sesetengah petani menggunakan alternatif kepada racun perosak kimia dengan menggunakan serangga lain yang makan serangga perosak yang lebih berbahaya, serta perangkap bug dan burung.
  2. Bagi disifatkan organik, petani perlu menggunakan bahan semula jadi atau baja organik yang diproses . Ini termasuk, tetapi tidak terhad kepada, kompos, baja, tanah gambut rumpai laut, dan makan bulu.
  3. Aditif makanan, termasuk MSG, pemanis tiruan dan warna dan bahan pengawet kimia yang lain adalah sama ada diharamkan atau penggunaan mereka dengan teliti terhad.
  4. Biokejuruteraan adalah diharamkan dalam pertanian organik. Ini bermakna bahawa mana-mana sumber makanan yang telah diubah secara genetik (Genetically Modified Organisma atau GM) bagi rintangan perosak atau faktor-faktor lain seperti hasil yang tinggi tidak dibenarkan.
  5. Daging organik tidak boleh dihasilkan dengan penggunaan hormon pertumbuhan, antibiotik atau mana-mana produk haiwan . Mereka juga perlu diberi makan dengan makanan organik dan perlu mempunyai akses dengan aktiviti luar.
Artikel ini telah diterjemah menggunakan Google Translate. Artikel asal boleh dibaca di sini


To Top