Masalah keputihan pada wanita dan cara rawatan

Jakmas Car Rental
0
Sama juga jika keputihan bersifat berlendir dan tidak berbeku seperti susu basi atau berubah berbau hanyir, atau terdapat radang dan kegatalan pada faraj menandakan jangkitan. Keputihan atau lendir faraj berubah akibat perubahan hormon, perubahan mental, jangkitan, ubatan, penyakit dalaman.

Wanita mempunyai kitaran haid yang dipengaruhi oleh hormon. Keputihan akan bertambah cair ketika ovulasi dan bertambah likat ketika hampir haid. Wanita yang dalam keadaan terangsang seksualnya juga boleh menambahkan lagi keputihan yang dialaminya. Keadaan stres mental juga boleh mengakibatkan perubahan hormon dan mengakibatkan keputihan berlebihan. Keputihan jika dibiarkan berlarutan boleh membahayakan t
erutama bagi wanita hamil. Tak hanya dapat menyebabkan persalinan prematur (prematuritas), keputihan pada kehamilan juga dapat menyebabkan ketuban pecah sebelum waktunya serta kelahiran bayi dengan berat lahir rendah. 

English: Bacterial vaginosis
English: Bacterial vaginosis (Photo credit: Wikipedia)

Itu sebabnya, sangat diajurkan pada ibu hamil agar segera melakukan pemeriksaan kehamilan tatkala mendapati dirinya mengalami keputihan. Apalagi jika keputihan tersebut mulai timbul gejala gatal yang sangat hingga cecair berbau.

Dari bermacam keputihan, ada tiga jenis yang boleh berlaku pada keadaan hamil.
Iaitu kandidosis vulvovaginal,  vaginosis  baterialis dan trikomoniasis.

Kandidosis vulvovaginal

Kandidosis Vulvovaginal boleh berlaku kerana pertumbuhan berlebihan sel-sel kulat, keadaan yang memudahkan pertumbuhan tersebut antara lain: kehamilan, penggunaan kontrasepsi oral kombinasi, pemakaian antibiotik berlebihan, haid, diabetes mellitus (kencing manis), penyakit-penyakit yang menurunkan kuasa kekebalan tubuh, kebiasaan irigasi / bilas vagina, cecair pembersihan / pewangi vagina, jeli vagina atau pemakaian seluar dalam yang ketat dengan pengudaraan yang kurang.

Gejalanya muncul cecair kental, berbau sangat tajam dan disertai dengan rasa gatal akibat cecair keputihan sudah merengsa dan membuat lecet vulva. Ibu hamil juga akan merasakan sakit ketika berkemih dan saat bersenggama.

Vaginosis Bakterialis

Adanya perubahan ekosistem dalam kawasan genital. Iaitu keadaan menghilangnya jumlah laktobasili yang normal dan disertai oleh pertumbuhan berlebihan dari mikroorganisme lain dalam kepekatan yang tinggi. Dibandingkan pada saat tidak hamil, kekerapan berlakunya Vaginosis Bakterialis pada perempuan hamil cukup tinggi sekitar 16-24 peratus.

Gejalanya muncul cecair kental, berbau sangat tajam. Pada keadaan teruk barulah muncul rasa gatal.

Trikomoniasis

Trichomonas vaginalis, iaitu protozoa yang mempunyai flagel, pada manusia biasanya terdapat di uretra (saluran kencing). Ditularkan pada umumnya melalui hubungan seksual.

Gejala yang timbul berupa kerengsaan pada kawasan genital, rasa panas, gatal dan sakit yang boleh terasa di daerah vulva dan paha, perineum (kulit di antara vagina dan anus), dapat pula disertai sakit ketika berkemih dan senggama. Dapat juga terjadi pendarahan tompok selepas bersetubuh akibat kenalan langsung dengan leher rahim yang meradang. Keluar cecair keputihan yang berbuih dan berwarna putih keabuan atau berwarna kuning kotor kehijauan serta berbau busuk yang menusuk. Dalam keadaan parah, vagina dan serviks boleh bengkak dan meradang kemerahan.


Sumber:

1.Masalah Keputihan-Punca Dan Cara Rawatan 

http://homefamilysite.com/blog/masalah-keputihan-punca-dan-cara-rawatan/

2.  Kenali Gejala dan Bahaya Keputihan Pada Wanita Hamil

http://www.keputihanwanita.com/


Herba Keputihan


Herba keputihan ini diadun dengan bahan Melastoma Malabathricum. Keputihan atau Leukorhea adalah sejenis penyakit yang di hidapi di bahagian faraj wanita. Ia terbentuk lendir berwarna putih yang berbau busuk dan akan mengakibatkan gatal-gatal.


Wanita yang menghadapi masaalah ini akan menunjukkan tanda-tanda pucat pada wajahnya, dan sering mengalami keletihan. Emosi wanita tersebut mudah terganggu. Gejala ini juga akan mengakibatkan rahim wanita tersebut menjadi kendur dan sekali gus menurunkan kemahuan serta frigid pada aktiviti sex.


Produk ini boleh diamalkan oleh semua wanita yang sudah baligh untuk menghilangkan keputihan.


Komposisi (75 Kapsul per botol) :


Melastoma Malabathricum


Dos :


Amalkan 2 kapsul pada malam dan 2 kapsul pada waktu pagi.



Paramaria Plus


Paramaria Plus merupakan ramuan terbaik untuk wanita kerana ia mengandungi Kayu Serapat (Paramaria Leavigata) yang mengandungi minyak asiri cautchouc dan getah perca, berfungsi untuk mengencangkan rahim khusus apabila wanita tersebut bersalin atau menghadapi masalah rahim turun. Produk ini sesuai untuk wanita sahaja yang mengalami sakit pinggang, letih, kesemutan pada kaki dan tangan. Herba ini juga boleh digunakan untuk wanita yang akan memasuki alam pernikahan.


Produk ini tidak sesuai diamalkan oleh wanita hamil.


Khasiat Paramaria Plus :


1. Melancarkan haid

2. Awet muda
3. Menghilangkan keputihan dan gatal pada kemaluan
4. Menghilangkan sakit pinggang
5. Menguatkan rahim
6. Menguatkan tulang
7. Manghaluskan kulit
8. Melambatkan menopous
9. Kebahagian rumah tangga

Komposisi (75 Kapsul per botol) :


1. Paramaria Legivata

2. Ardisa Crispa
3. Morinda Eliptica
4. Labisia Pothonia
5. Cinnamomum Iners

Dos :


Amalkan 2 kapsul pada malam dan 2 kapsul pada waktu pagi. Produk ini boleh diamalkan oleh semua wanita yang sudah baligh. Wanita Menopouse (putus haid) juga digalakkan mengamalkannya.



Lady Cheer


Rumusan istimewa daripada ekstrak SIREH dan MANJAKANI bertindak membersih bahagian kewanitaan anda secara semulajadi agar lebih segar, harum dan yakin sepanjang hari.


Kelebihan Produk:


1. Merawat keputihan

2. Merawat kegatalan pada bahagian vagina
3. Melancarkan perjalanan haid
4. Penyubur kandungan wanita
5. Mengecut dan merawat kembali vagina

Kelebihan Herba:


Sireh (Piper betel)


Merawat keputihan dengan merencatkan perkembangan kulat (Candica Albican) penyebab keputihan. Antiseptik untuk mengubati gatal dan alahan pada kulit serta ruam.

Melancarkan perjalanan haid dan penyubur kandungan/rahim wanita.

Manjakani (Croton caudatum)


Sebagai elemen perawat dinding vagina.

Membuang lendir dan partikal asing pada vagina.
Menstabilkan pH vagina.
Mengecutkan vagina serta merawat kembali saluran peranakan.
Membantu metabolisma dengan mengekalkan Vitamin E pada epidermis.

Serapat (Parameria laevigata)


Merawat saluran peranakan dengan mengimbangi pH serta keasidan vagina


p.s: Herba Keputihan, Paramaria Plus dan Lady Cheer adalah set dan sinergi terbaik untuk mengatasi masalah keputihan.


Enhanced by Zemanta

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top