Kekalkan Minda Yang Cerdas Dengan Makanan Berkhasiat

Jakmas Car Rental
0
Tidak dinafikan makanan yang berkhasiat akan memberikan kesihatan yang baik, badan yang cergas serta minda yang cerdas. Walaupun usia telah meningkat ke warga emas pemakanan perlu dijaga untuk kekalkan minda yang tajam.

Dalam satu kajian di dapati, warga emas dengan tahap vitamin tertentu yang lebih tinggi dan asid lemak omega 3 dalam darah mereka mendapat skor lebih baik pada ujian ketajaman mental daripada orang-orang yang makan makanan ringan, menurut satu kajian yang dikeluarkan hari ini.

Kajian yang disiarkan dalam Neurologi, jurnal Akademi Neurologi Amerika, juga menunjukkan bahawa makan yang lebih baik dapat membantu mengurangkan pengecutan otak yang sering dikaitkan dengan penyakit Alzheimer.


"Pendekatan ini jelas menunjukkan aktiviti biologi dan saraf yang dikaitkan dengan tahap nutrien yang sebenar, kedua-duanya baik dan buruk," kata Mac Traber, penyiasat utama di Institut Linus Pauling dan penulis bersama kajian.
rathausfest2011-007
rathausfest2011-007 (Photo credit: Der Stadtfotograf)

Para penyelidik di institut di Oregon State University telah menjalankan kajian, salah satu daripada yang pertama seumpamanya, bersama-sama dengan saintis di Universiti Sains Kesihatan Oregon dan di Portland.

Kajian yang dijalankan di kalangan 104 orang pada usia purata 87 tahun, khususnya diukur pelbagai tahap nutrien darah bukan mendasarkan keputusan kepada soal selidik makanan, yang kurang tepat dan kurang boleh dipercayai.

"Vitamin dan nutrien yang anda terima daripada makan pelbagai buah-buahan, sayur-sayuran dan ikan yang boleh diukur dalam biomarkers darah," kata Traber.

"Saya percaya nutrien ini mempunyai potensi yang kukuh untuk melindungi otak anda dan membuat ia berfungsi lebih baik."

Penyelidik menyatakan terdapat kesan-kesan positif mereka yang mempunyai paras yang tinggi vitamin B, C, D dan E, serta minyak yang sihat yang paling biasa ditemui dalam ikan, dengan ketangkasan mental dan saiz otak.

Mereka yang mempunyai pengambilan yang lebih tinggi trans-lemak yang biasa ditemui dalam makanan bergoreng, makanan segera dan lain-lain kurang pilihan diet sihat - tidak menunjukkan keputusan positif melalui  ujian kognitif.

Para penyelidik mendapati bahawa walaupun umur dan pendidikan memainkan peranan mengenai prestasi ujian kognitif, status nutrien menyumbang 17 peratus variasi dalam skor, dan 37 peratus daripada perbezaan dalam jumlah otak.

Daripada orang-orang yang telah mengambil bahagian dalam kajian itu, tujuh peratus menunjukkan kekurangan vitamin B12, dan 25 peratus tidak mempunyai cukup vitamin D dalam sistem mereka.

Ahli-ahli sains menguji 30 biomarkers nutrien yang berbeza. Di samping itu, 42 orang peserta telah melakukan imbasan MRI untuk mengukur isipadu otak mereka.

"Penemuan ini adalah berdasarkan purata orang yang makan diet Amerika purata," kata Traber.

"Sesiapa yang sekarang sedang menimbangkan resolusi Tahun Baru untuk memperbaiki diet mereka, ini sudah tentu akan memberikan mereka satu lagi sebab untuk makan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran."

Penulis bersama kajian Gene Bowman dari Universiti Kesihatan dan Sains Oregon menambah walaupun keputusan ini perlu disahkan, "ia sangat menarik untuk berfikir bahawa kita boleh menghentikan otak dari mengecut dan sentiasa tajam dengan menyesuaikan diet kita."

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top